Nieuwe avonturen in Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Linda Pijper - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen in Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Linda Pijper - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen in Vietnam en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Augustus 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen! Hoewel de eerste twee weken nog wat onwennig waren, voel ik me nu helemaal thuis met het indelen van de dagen en het contact maken met andere backpackers. Je ontmoet zoveel mensen als je alleen reist dat je eigenlijk nooit echt alleen bent en als je wel een keer alleen bent dan kan ik hier ook juist erg van genieten, even geen sociale praat met andere hebben maar genieten van de rust om je heen. Tijdens mijn verblijf in Phong Nha een heel leuk meisje uit Israël leren kennen, Carmel, en uiteindelijk besloten om een tour te boeken die ons door het nationale park naar de ‘caves’ zou brengen. Geen moment spijt gehad van deze tour! Wauw wat was dit een mooie omgeving om in te hiken, maar wat was het ook zwaar. 12 km berg op berg af in een temperatuur van 30 graden. Gelukkig hadden we een verkoelende duik bij een van de caves en hebben we ook de ‘dark cave’ bezocht, hierom staat het park o.a. bekend. Ook hadden we heerlijke bbq in de jungle, waar we ook onze eigen verse springrolls maakten en opaten. Aan het einde van de tour een welverdiend koud biertje op met zijn alle en de tour afgesloten met een groepsfoto. Vervolgens weer terug naar ons hostel, onderweg kregen we autopech met onze bus waarbij er rook uit de airco kwam en de motor er vervolgens mee stopten. De bus moest worden geduwd in de hoop dat hij opnieuw zou starten maar helaas, dus daar zaten we dan met zijn alle op de weg te wachten op nieuw vervoer, die gelukkig na een half uurtje arriveerde. Eenmaal in het hostel heerlijk gedoucht en genoten van de laatste avond.

Na dit avontuur doorgereisd naar de volgende bestemming Hué, de oude hoofdstad van Vietnam. Om 4:00am opstaan om de bus te pakken en nog even verder te slapen. Om 9:00am kwam ik aan in Hué, nog half slapend een taxi geregeld naar mijn hostel en hier opgetrokken met Leslie, een meisje uit de VS die ook net was aangekomen. We besloten na het ontbijt een scooter te huren en een lekker stranddagje te houden. De volgende dag het keizerlijk paleis bezocht en vervolgens in de middag de bus naar Hoi An genomen. Mijn verblijf in Hué was echter maar 1,5 dag, wat opzich prima was, maar ik keek al wel uit naar Hoi An waar ik 5 dagen zou verblijven. Even niet de hele tijd hoeven reizen en vanaf een vaste plek dit mooie stadje verkennen terwijl mijn hostel nog geen 2 minuten van het strand af was. Ik heb me hier prima vermaakt! Een Vietnamese kookcursus gevolgd, stranddagjes gehad, souvenirs gescoord en Hoi An en omgeving per fiets ontdekt. Het weer werd echter steeds grauwer en op de vijfde dag alleen maar regen gehad.. Gelukkig was dit ook de dag dat ik mijn reis zou vervolgen naar de volgende bestemming Dalat. Een 18 uur durende busrit was het om er te komen. Eenmaal in Dalat aangekomen heb ik voor mezelf besloten om geen busrit meer te doen die langer dan 14 uur duurt. Wat was het afzien, het enige lichtpuntje aan de busreis waren de twee Nederlandse meiden, Sterre en Eva, die ik hier ontmoette en waarmee ik vervolgens mijn verdere verblijf in Vietnam mee ben gereisd.

Dalat was vergeleken met de rest van Vietnam echt koud, waardoor ik mijn lange broek, trui en regenjas, die inmiddels onderin backpack waren beland, weer eens aan kon. Met mijn nieuwe reismaatjes de natuur en bezienswaardigheden in Dalat bezocht en vervolgens samen weer doorgereisd naar Ho Chi Minh. Ik had me op basis van de verhalen van andere voorbereid op een grote ongezellige stad waar je niet lang wil verblijven. Echter viel dit ons alles mee! Een levendige stad vol met barretjes, leuke marktjes en heerlijk streetfood. Weer met dezelfde meiden opgetrokken en een heerlijke anderhalve dag gehad in deze stad. Als afsluiter van onze laatste avond in Vietnam en ook het afscheid van elkaar naar een rooftopbar geweest en biertjes gedronken.

Een nieuw avontuur met nieuwe gebruiken en gewoonten, nieuwe omgeving en bezienswaardigheden, andere valuta en andere mensen stond op me te wachten. De busreis van Ho Chi Minh naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, duurde gelukkig maar zes uurtjes en bij de grensovergang duurde het gelukkig niet al te lang voor ik mijn visum had. Wel voelt het raar om je paspoort af te geven aan de buschauffeur die vervolgens niet echt communiceert en het maar gewoon gaat regelen? Uiteindelijk wanneer je je paspoort weer terugkrijgt en alles gecontroleerd wordt, blijkt alles goed te zijn en kan je de bus weer in. Eenmaal in Phnom Penh was het al avond en ben ik gaan plannen wat ik wilde gaan doen en zien in Cambodja. Ik heb uiteindelijk een dag in Phnom Penh doorgebracht. Ik heb een bezoek gebracht aan de ‘Killing Fields’ en het ‘Tuol Sleng’ museum. Erg indrukwekkend om te zien en te horen dat ¼ deel van de bevolking in de jaren 70 hier is omgelegd door de Khmer Rouge omdat een persoon het land wilde veranderen in een sterk communistische staat. Heftig om te zien en te horen erover omdat het helemaal nog niet zo lang geleden is en je hier niet veel over te horen krijgt tijdens geschiedenislessen. Verder stelt Phnom Penh niet veel voor, het is een grote grauwe stad die een onveilig gevoel geeft, vooral in de avond. Mede daarom besloten om niet alleen over straat te gaan in de avond en maar één dag in deze stad te verblijven.

De volgende dag met de bus vertrokken naar Kampot, een stadje in het zuiden van Cambodja waar ik goede verhalen van andere reizigers over had gehoord. Gearriveerd in Kampot kwam de regen met bakken uit de hemel en ook de eigenaar van de homestay waar ik verbleef vertelde me dat het de afgelopen dagen niet anders was geweest. Uiteindelijk de rest van de dag gerelaxed en nagedacht over mijn plannen die gewijzigd zouden gaan worden in verband met het slechte weer. De volgende ochtend na een nacht heerlijk slapen opgestaan en het was gelukkig heerlijk weer. Ik had voor het eerst sinds het begin van de reis een bamboo bungalow met tweepersoonsbed voor mezelf alleen en dat was heerlijk. Ik besloot erop uit te gaan met de fiets en richting ‘La Plantation’ te gaan, een boerderij die o.a. pepers verbouwt, het export product van Cambodja. Het was een heerlijke fietstocht door het mooie weer en de omgeving, maar wel erg zwaar want heen en terug naar mijn homestay was het circa 40 km. Lunch en diner bij twee hele leuke restaurantjes gehad die beide gerund werden door buitenlanders die in Kampot waren gaan wonen. Diezelfde avond heerlijk geslapen door de vermoeidheid van de lange tocht, echter was het weer de volgende dag een stuk slechter. Ik besloot de gok te nemen door toch naar het zuiden te reizen om te zien of het weer er echt zo slecht was. Ik ging naar Sihanoukville en helaas was het weer er echt heel slecht, het regende de hele dag. Dus besloten om niet naar de eilanden te gaan en mijn reis te vervolgen naar Siem Reap, de laatste bestemming in Cambodja alweer.

De busrit naar Siem Reap was een bijzonder ervaring, je had een soort tweepersoonsbed, eerder een soort plank, waar je met een vreemde ligt. Dus ik deelde mijn ‘bed’ met een Aziatische jongen die helaas snurkte en nogal breed lag. Na moeizaam te hebben geslapen omdat de bus telkens stopte en door de vreemde naast wie ik lag, kwamen we om 7:00am aan in Siem Reap. Een tuk tuk bracht me naar mijn hostel waar ik al meteen mocht inchecken en ik nog even lekker verder kon slapen. Na nog een paar uurtjes goed geslapen te hebben, besloot ik om de stad te gaan verkennen. En als eerste om opzoek te gaan naar een ontbijt/lunch. Ik kwam terecht bij een hip barretje waar ik heerlijk heb geluncht en waarbij de opbrengst ervan voor een deel naar kinderen ging om te zorgen dat ze goed onderwijs zouden krijgen. Cambodja is erg arm en mensen verdienen er heel weinig per dag, maar het mooie is dat heel veel winkels en eettentjes delen van hun opbrengst investeren in de lokale bevolking. Vervolgens wat rondgelopen en marktjes bezocht waar ik wat souvenirs kocht. De volgende dag besloten om te verplaatsen naar een ander hostel om meer andere backpackers te ontmoeten zodat ik een tuk tuk naar de Temples of Ankor kon delen om kosten te besparen. Uiteindelijk was ik met 3 anderen en moesten we om 4:30am klaar staan om met de tuk tuk naar Angkor Wat te gaan om een ticket aan te schaffen (die overigens echt duur zijn $37) en de zonsopkomst te kunnen zien. De zonsopkomst viel echter tegen ,maar dit kwam ook doordat het hier regenseizoen is en het te bewolkt is voor een mooie heldere zonsopkomst. Echter was het niet erg om er vroeg te zijn, daardoor was het nog niet heel druk vergeleken met later op de dag en ook minder warm. Wauw wat zijn de tempels van Angkor Wat mooi en indrukwekkend om te zien! Echt iets wat je een keer in je leven moet hebben bezocht. Maar een ochtend van 6,5 uur is genoeg want na de 5e tempel heb je het wel gezien, uiteindelijk lijken ze allemaal op elkaar. Maar totaal geen spijt van het bezoeken van deze mooie bezienswaardigheden! De rest van de dag lekker aan het zwembad gelegen en ’s avonds met een groepje meiden uit het hostel uiteten geweest om mijn laatste avond in Cambodja af te sluiten.

Inmiddels is het 8 augustus en zit ik op het vliegveld in Siem Reap te wachten op mijn vlucht naar Vientiane in Laos. Erg veel zin in het ontdekken van een nieuw land en benieuwd wat de komende twee weken me zullen brengen! Daarna mijn reis vervolgen naar Indonesië, waar ik ook al erg naar uitkijk!

Liefs,

Linda

  • 08 Augustus 2017 - 08:31

    JoMoKi:

    Zucht......wat n jaloersmakende avonturen Lin!! We worden er echt jaloers van :-) REISKRIEBELS!!!
    Heerlijk gevoel van vrijheid het reizen he?! Hopelijk wordt Laos net zo'n fijn avontuur als Vietnam, genoeg te zien en te doen!
    We sturen je deze week alle tips van Indonesie door hoor!
    Hier alles goed ook met ons, nog 5wkn werken tot verlof, het gaat supersnel. En Kiki is een enorme kletskous, zegt alles na en soms echt te grappig hoe ze dingen op precies dezelfde toon zegt, mooie spiegel voor onszelf ;-)
    Wij gaan binnenkort ook op reis, dus dan kun jij jaloers zijn, weekend naar Antwerpen whahahaha!!
    Heel veel plezier weer komende weken, ga zo door met ontdekken en genieten, wij zijn trots op je en missen je ook al wel n beetje
    Heel veel knuffels, liefs en dikke kussen Kiki-Mo-Joris

  • 08 Augustus 2017 - 09:37

    Jolanda Roskam:

    Hoi Linda,
    Wat een mooie reis ben je aan het maken!
    Heel mooi geschreven en leuk je zo te kunnen volgen.
    Groetjes van ons allemaal uit oudenhoorn en goede reis verder.

  • 08 Augustus 2017 - 12:59

    Ilona:

    He lin wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en wat een mooie verhalen het is net of ik ook op reis ben vind het leuk dat je naar killing fields geweest bent en dat je het allemaal zo interresant vond hier ook alles goed druk bezig met de keuken die bijna klaar is en de kleine groeit goed in mijn buik ik wens je verder heel veel plezier in laos en wij zitten met smart te wachten op je volgende mooie verhalen heel veel liefs en knuffels van mij martin en gwenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Linda

Actief sinds 28 Juni 2017
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 3414

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 30 November -0001

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: