De eerste weken - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Linda Pijper - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Linda Pijper - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Juli 2017 | Vietnam, Phong Nha

Na uitgezwaaid te zijn door familie op Schiphol Airport, was het dan eindelijk zover het grote avontuur van alleen door Zuid-Oost Azië reizen zou beginnen. Met een flinke dosis gezonde spanning ging ik aan boord van het vliegtuig. De in totaal 14,5 uur durende vlucht viel me alles mee en ‘vloog’ als het ware voorbij. Om tien voor 4 ’s middags kwam ik aan in Singapore. Na het vliegtuig te hebben verlaten, mijn visa te hebben geregeld en mijn backpack te hebben opgehaald, kon het ontdekken van Singapore dan eindelijk echt beginnen. Na uitvogelen hoe alles werkte qua vervoer pakte ik de metro, die in Singapore heel fijn is qua gebruik, op weg naar mijn accommodatie. Tijdens het reizen merk je pas dat je nog erg moet wennen aan een backpack op je rug en dat je ritme van slag is door het tijdsverschil van zes uur in vergelijking met Nederland. Na een stuk of vier keer overstappen van metro, arriveerde ik op Clarke Quay, midden in het centrum van Singapore, waar ook mijn hotel gelegen is. In de drie dagen dat ik in Singapore verbleef deed ik voornamelijk aan ‘sightseeing’, de bekendste spots van Singapore opzoeken en verder genieten van de lokale cuisine. Leuke, futuristische en vooral schone stad met een prachtige skyline, echter verlangde ik al naar de volgende bestemming van mijn reis, Vietnam. Drie dagen in Singapore was lang genoeg en bovendien had ik behoefte om de mooie natuur van Vietnam te gaan aanschouwen.

Dus daar zat ik dan op mijn volgende vlucht met als eindbestemming Hanoi. Eenmaal aangekomen in Hanoi, het noodzakelijke visum geregeld, mijn tas van de bagageband geplukt en een taxi geregeld die me naar mijn eerste hostel zou brengen. Tijdens de taxirit leerde ik gelijk een aantal dingen over Vietnam. Het eerste en belangrijkste wat me opvalt is dat toeteren een ‘MUST’ is, anders dan in Nederland wordt hier constant getoeterd, pas later kom ik erachter dat toeteren hier betekent dat je waarschuwt dat je eraan komt. Daarnaast wordt er van alles vervoerd per scooter, van hele gezinnen inclusief baby’s tot aan autobanden en kooien met kippen. Niets is hier te gek. Ook de manier van rijden is hier zo anders, Vietnamezen schieten over de hele weg heen en weer om anderen in te halen.

Eenmaal aangekomen in het hostel en me daar gesetteld te hebben, ben ik op pad gegaan om door de straten van de Old Quarter te slenteren, een leuke wijk in Hanoi met veel leuke barretjes en streetfood stalletjes. Het eten is Vietnam is echt heerlijk en kan er tot nu toe geen genoeg van krijgen, en het tweemaal daags warm eten is na 2 dagen al meer dan normaal. Hanoi is een drukke en een niet heel mooi uitziende stad, maar ik voel me er op mijn gemak en bezoek op mijn andere twee dagen in Hanoi enkele tempels en bezienswaardigheden. Vanuit Hanoi plan ik een tweedaagse trip naar Sapa en een driedaagse boottour naar Halong Bay. Beiden schijnen de hoogtepunten van het noorden van Vietnam te zijn. Ik heb dan ook erg veel zin in deze uitstapjes en hoop hier leuke mensen te ontmoeten. En dat lukt aardig, nog voordat ik naar Sapa vertrek ontmoet ik aardig Vietnamees meisje waarmee ik een klassiek Hanoi streetfood gerecht ga eten genaamd ‘Bun Cha’, gemarineerd varkensvlees met noodles in een soort bouillon achtige saus. Heel lekker en voor herhaling vatbaar en dat terwijl ik geen fan ben van varkensvlees! Na te hebben genoten van de Bun Cha is het tijd om naar Sapa te gaan, ik ga met een sleeper bus, dit houdt in dat je ’s nachts reist en je als ware een soort bed/stoel hebt. Niet heel comfortabel slapen maar ’s nachts reizen scheelt een hoop tijd dus zal zeker vaker gaan gebeuren.

Eenmaal in Sapa heb ik een hele leuke groep mensen leren kennen tijdens het ontbijt en vervolgens zijn we begonnen met een 10 km trekking door de rijstvelden van Sapa. Het had veel geregend de afgelopen dagen waardoor de ondergrond heel nat en glibberig was. Dit zorgde ervoor dat iedereen onderuit ging en het hard werken was 10 km lang, maar WAUW het was het zo waard! Het uitzicht dat je daar hebt is adembenemend. En het was droog tijdens de trekking dus we hadden geluk. Tijdens de gehele trekking hielpen de lokale vrouwen ons over de glibberige paadjes heen. Eenmaal terug bij de homestay waar we zouden overnachten, was iedereen uitgeput en was het tijd voor een warme douche en een dutje. We dineerden met zijn alle en kletsen nog na tot een uur of tien en vervolgens op naar bed, want de volgende dag stond er weer een trekking op het programma, gelukkig wel een die een stuk makkelijker zou zijn. De volgende dag weer vroeg uit de veren en begonnen aan onze tweede trekking, we bezochten de lokale stammen die er leefden en leerden over hun manier van leven, heel interessant. We sloten de tour af met een heerlijke Vietnamese lunch en vervolgens weer de bus in om terug te gaan naar Hanoi, waar ik een nachtje zou verblijven en de volgende morgenvroeg zou vertrekken naar Halong Bay.

De volgende dag bepakt en bezakt opgehaald door de auto waarmee ik naar Halong Bay zou reizen samen met nog drie anderen. Dit bleek een frans stelletje te zijn die met hun baby aan het reizen waren, een lief koppel met een schattige baby. Het was een gezellige autorit en daardoor waren we zo in Halong Bay, waar we op de boot de rest van de groep ontmoette. Weer een hele leuke groep! Tijdens de driedaagse trip, veel gekajakt, gezwommen, caves bezocht, gefietst over het eiland en genoten van het heerlijke weer dat we hadden en het heerlijke eten. Veel nieuwe mensen leren kennen die ik misschien later tijdens de verdere reis door Vietnam misschien nog wel tegen zou kunnen komen. Na deze drie dagen weer terug naar Hanoi waar ik weer een nacht verbleef in hetzelfde hostel aangezien ik mijn backpack hier kon achterlaten zodat ik die niet mee hoefde te slepen.

Inmiddels was het 15 juli en was het tijd om richting het zuiden te gaan reizen met als eerst volgende bestemming Ninh Binh. Ik pakte een lokale bus, die helaas een minder fijne reiservaring was omdat ik nogal een toeristische attractie was voor de lokale bevolking. Eenmaal uit de bus achterop een scooter naar mijn homestay gebracht. Leuke rit met een local die veel tips gaf over de omgeving! De homestay was super leuk! Bamboo houten hutjes met rietendaken en midden in de natuur. Deze dag vooral genoten van de rust daar in vergelijking met de drukke stad. Een beetje bijslapen zodat ik de volgende dag de omgeving kon gaan verkennen. Ik huurde een mountainbike en ging op pad naar Tam Coc en de Bich Dong Pagode. In totaal een fietstocht van 26 km afgelegd met de meest hobbelige en modderige wegen en tweemaal in een tropische regenbui terecht gekomen. Het was een hele ervaring haha. Maar ik mag niet klagen want ondanks dat het hier nu regenseizoen is ben ik pas een dag verregend.

Diezelfde avond per bus vertrokken naar Phong Nha. De bestemming waar ik op dit moment ben. De busrit was lang en vermoeiend, van slapen kwam weinig terecht door de tropische storm die we passeerde maar ik had in Ninh Binh een Frans meisje ontmoet waarmee ik samen kon reizen dus het was uiteindelijk wel een gezellige rit! Vandaag en morgen het nationaal park dat hier is verkennen en vervolgens zal ik mijn reis voortzetten naar Hué, Hoi An, Dalat en Ho Chi Minh. En dan zit mijn tijd er in Vietnam alweer op en is het tijd om Naar Cambodja en Laos te gaan!


  • 17 Juli 2017 - 15:59

    Mo - Kiki - Joris:

    Wauw wat een heerlijke verhalen lieve Lin!! Het lijkt alsof we zelf weer even terug zijn in Vietnam! Het is zo'n heerlijk land om in te reizen. Zo te lezen ben je al aardig thuis aan het raken in het reizen/backpacken. Geniet van alle mooie ervaringen nog in Vietnam, wij genieten met je mee!! Hele dikke zoen en knuffels van ons
    Oja tip: ga voor de local dish 'White Rose' in Hoi An, superlekker!!

  • 18 Juli 2017 - 15:42

    Thea De Pijper:

    Geweldig om je verslag te lezen wat een belevenis en wat zul je veel te vertellen hebben als je thuiskomt.Geniet van elke dag wij kijken uit naar je volgende verslag.

    kus.mam en pap

  • 18 Juli 2017 - 21:34

    Divonne Smit:

    Wat een mooi verhaal om te lezen, en wat heb je in die korte tijd al veel gedaan. Als je zo af en toe wat stuurt, kunnen we allemaal van jouw avonturen meegenieten. Heel veel plezier daar, en tot horens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Phong Nha

Linda

Actief sinds 28 Juni 2017
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 3416

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 30 November -0001

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: